Tuesday, June 9, 2015

7 TIPS BANTU BERJAYA MENYUSU SEJAK HAMIL

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : Nor Fahidayu Masran

Info :  Blog PumpOnTheGo
Entry : 14


Ini adalah perkongsian dari blog pump on the go yang telah saya edit sedikit.  Bagi anda yang baru berjinak-jinak dan berazam untuk menyusukan anak sehingga berjaya, boleh ikut tip yang diberikan.

Saya kongsikan di sini untuk manfaat kita bersama.

7 TIPS BANTU BERJAYA MENYUSU SEJAK HAMIL
7 TIPS BANTU BERJAYA MENYUSU SEJAK HAMIL

7 TIPS BERJAYA MENYUSU SELEPAS BERSALIN


Cikgu Susu Anda
www.cikgususu.com



Tips ini telah membantu saya berjaya memulakan penyusuan dengan baik dan masih bersemangat sehingga hari ini. 7 perkara yang menjadi amalan saya sepanjang kehamilan Aydin ialah :

1. RESET MINDA

Doa ibu adalah doa yang sangat mustajab. Betapa berkatnya doa ibu, hanya dengan lintasan hati kita sahaja, Allah akan memakbulkan perkara itu dengan izin-Nya. Jadi apa sahaja yang difikirkan kita, akan menjadi kenyataan jika dimakbulkan oleh Allah.

Tanamkan dalam diri, minda dan hati ketika bayi masih belum dilahirkan ini, bahawa anda akan menyusukannya sampai 2 tahun lengkap usianya. Susu anda pasti cukup sehingga 2 tahun itu.

Ulang ayat ini setiap hari. Setiap kali anda memegang dan membelai perut anda yang sudah makin membesar itu.


2. KELAS PENYUSUAN
Kalau dahulu sebelum berkahwin anda tak pandai memasak, bila dah kahwin sanggup memperuntukkan masa untuk belajar memasak dari kelas-kelas, mendapatkan buku-buku resepi, atau belajar dengan ibu mertua sehingga mahir. 
Sama juga dengan penyusuan. Peruntukkan masa untuk menghadiri kelas atau seminar penyusuan untuk belajar dengan lebih terperinci tentang penyusuan. Dapatkan bahan bacaan mengenai breastfeeding, dan make time to read them. ~ Jangan beli saja, tapi bacanya tidak. Hihi. ~


3. BERKONGSI ILMU
Berkongsi pelajaran dari kelas atau artikel yang dibaca dengan suami, ibu atau rakan-rakan anda. Sebenarnya kita akan menambah pemahaman dalam sesuatu perkara atau ilmu yang diperolehi jika kita kongsikan ilmu itu dengan orang lain. 
Pesanan penaja: Terima kasih suamiku kerana sanggup menerima longgokan ilmu penyusuan sepanjang kehamilan anak kita. 


4. BREAST MASSAGE
Sejak dari 6 bulan usia kandungan, saya mula mengamalkan breast massage. Saya percaya, urutan perlahan pada payudara boleh membantu melonggarkan saluran susu dan membantu kita melegakan rasa kurang selesa pada bahagian payudara semasa hamil. Saya juga mengamalkan urutan dan picitan pada bahagian tampuk hitam apabila usia kandungan mula mencecah 8 bulan. 
Alhamdulillah, cecair kolostrum sudah mula keluar dari usia kandungan 8 bulan. (Maka lebih confident nak menyusu..)


5. SURAH AL-HUJURAT
Memetik perkongsian Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood antara amalan bacaan surah oleh ibu hamil adalah Surah Al-Hujurat untuk memperbanyakkan susu ibu dan supaya anak mempunyai sifat berhati-hati. Surah ini menjadi amalan saya setiap hari semasa mengandung kali kedua, tanpa jemu, dengan niat mahu dipermudahkan penyusuan selepas kelahiran bayi nanti.


6. PEMAKANAN SIHAT
Jika semasa kehamilan Aariz dulu, saya masih culas-culas memasak, berbeza dengan situasi semasa kali kedua mengandung. Saya amat menitikberatkan pengambilan makanan saya. Saya sebolehnya akan memasak di rumah dan mengelakkan makanan yang tidak sihat. Lebihkan makan buah-buahan dan sayuran. Minum air masak yang banyak berbanding air manis. Badan lebih kuat kerana mengamalkan makanan yang sihat.

Amalkanlah pemakanan yang seimbang dan mengambil vitamin tambahan sebagai mengisi kerompongan nutrisi harian. Set Ibu Hamil adalah sangat disyorkan kerana ia adalah vitamin semulajadi dan selamat untuk di ambil oleh ibu hamil.


7. KURMA
Dahulu saya bukanlah seorang yang begitu menggemari kurma. Tetapi sejak menjadi seorang ibu, saya begitu kagum dengan kelebihan yang dimiliki buah ini, terutamanya buat ibu hamil dan menyusu. 

MashaAllah, no wonder Rasulullah SAW sangat menggalakkan ibu hamil dan menyusu makan kurma. Saya bertenaga dan sihat sepanjang kehamilan, dapat meneruskan puasa di bulan Ramadhan dengan baik. Efeknya kepada penyusuan pula sangat menggembirakan saya, susu ibu lancar selepas kelahiran Aydin, penyusuan dimulakan dengan sempurna seperti yang saya mahukan.

Saya sudah merasai saat perit dan sedih kerana tidak tahu menyusukan anak dengan baik. Saya juga sudah melalui detik-detik penyusuan yang bermula dengan mudah. Tips ini akan berjaya jika dilakukan dengan niat yang mendalam. Tujuan saya berkongsi 7 perkara ini adalah supaya anda lebih bersedia menempuhi penyusuan, dan tidak perlu melalui saat-saat getir yang sudah saya tempuhi.
Saya doakan anda semua berjaya memulakan penyusuan dengan mudah.