Google+ Badge

Friday, November 13, 2015

Simpan Duit atau Emas? Mana Lebih Untung?

Anda RUGI Simpan Wang Kerana...

💸Keuntungan setakat 4-8 % dalam setahun

💸Hanya pihak bank yang beli matawang
💸Ekonomi merudum, nilai matawang turut jatuh teruk

💸Hari demi hari nilai matawang semakin murah

💸Sifatnya yang mudah dicetak dan menyebabkan inflasi

💸Wang dalam bentuk kertas ataupun syiling boleh dimusnahkan dan tidak lagi boleh digunakan

💸Matawang ringgit Malaysia hanya boleh digunakan di negara kita dan tidak di negara lain

.
Anda UNTUNG Simpan Emas Kerana...
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

✨Untung 20-40 % dalam setahun atau lebih

✨Terdapat banyak pihak yang bersedia untuk membeli emas jadi tak rugi anda simpan emas

✨Ekonomi merudum, harga kekal atau menjadi lebih tinggi

✨Sebaliknya emas semakin mahal nilainya

✨Emas sukar untuk diciplak dan sangat berpotensi meningkatkan ekonomi 

✨Emas walaupun dilentur, nilainya masih mahal dan boleh digunakan

✨Anda boleh gunakan emas untuk membeli belah walaupun di negara Afrika!

.
Simpanlah emas setiap bulan walau hanya 0.5gm. Ada emas ada duit. Ada duit belum tentu ada emas.
.

Ada sikit beli sikit,
Ada banyak beli lebih.
Sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

.
Jadi ahli Power Gold jika mahu dapatkan emas murah.  Tak rugi pun, malahan anda dapat untung dengan setiap belian tambahan emas.

.
Mahu tahu lebih lanjut?
Hubungi saya untuk pertanyaan dan pendaftaran.

.
Sms @ WhatsApp  : 0162853148
Nor Fahidayu Masran
Agen Emas Power Gold

Monday, November 9, 2015

7 Cara Berguna Untuk 'FREE GADGET'kan Anak

Zaman sekarang memang tidak boleh dinafikan, gadget menjadi permainan anak-anak. Boleh beri tetapi haruslah dengan pengawasan orang dewasa.

Masalah anak kerap mengadap gadget? Cegah sebelum parah. Gadget buat mereka leka, tidak aktif dan boleh buat mata anak cepat rabun.

Ini beberapa cara saya gunakan untuk anak saya. Mula-mula memang susab sikit. Mak kena tahan sabar dan kejam sikit demi kesejahteraan anak kita juga.
Mungkin boleh digunakan untuk 'free gadget'kan anak-anak kalian.

.
7 CARA "FREE GADGET"kan ANAK
==========================

1. Beritahu dengan tegas, Handphone itu kita punya. Tak boleh buat main. JANGAN SESEKALI BELIKAN MEREKA GADGET SENDIRI JIKA TIDAK PENTING!!

2. Jangan download game yang melekakan dalam hp anda. Lebih baik beralih kepada game pembelajaran

3. Tutup data/wifi jika tak guna.

4. Alihkan perhatian anak dengan permainan lain. Galakkan anak bermain diluar rumah.

5. Layan anak dahulu. Anak nak perhatian, bosan sebab mak pun layan android.

6. Nak reward anak, boleh beri hadap gadget dalam 10 minit sahaja. Selepas cukup masa, ambil semula gadget dan simpan.

7. Jika tak boleh juga, biarkan bateri hp anda dalam 20% sahaja. 😄

.
Habib pun dah kurang sangat mengadap 'handphone'. Sebab tak ada game dah dalam handphone ibu. Kalau dia nak, tengok katun kat Youtube sahaja. (Selalu bateri ada 20% je). 😂😂 dah bosan dia kacau abang adik dia atau bermain di luar rumah.

.
SHARE JIKA BERMANFAAT UNTUK KALIAN. 😊

Kisah Anak Bujang Saya

Jiran saya suka bawa anak saya jika mahu bantuan mereka. Lebih-lebih bab membantu mengemas.

Kadang-kadang bawa si Ridhuan sahaja. Kadang-kadang dua beradik sekali. Juga sekadar menjadi teman atau kawan kepada anak mereka.

Alhamdulillah. Walau anak lelaki sekalipun, ajarkan mereka kerja-kerja rumah. Mengemas, mencuci, menjaga adik juga memasak dan membantu ketika di dapur.

Boleh juga buat pengasingan tugas. Seorang mengemas, seorang mencuci.

Anak sulung saya lebih kepada mengemas dan mencuci pakaian. Tetapi suka juga mengacau ibu di dapur.

Anak kedua pula lebih suka mengasuh adik dan membantu abahnya bertukang. Kerjanya mencuci pinggan mangkuk. Sebenarnya nak mengelat buat kerja rumah. Panjang akalnya. Dia juga suka tengok ibu adun kek. Pandai buat sendiri kalau dia rasa nak makan kek. Muffin 3 minit sahajalah yang mudah. Canpur semua bahan, masuk dalam microwave selama 3 minit. Siap!

Anak ketiga, dialah tukang sepah. Dia juga selalu buat ibu bertukar jadi hijau.
Si kecil masih bayi. Minta selalu dimanja. Hihii..

InsyaAllah. Mereka boleh diharap bantu ibu buat kerja-kerja rumah. Syukur sangat. Ringan sedikit tugas ibu dirumah. Mereka belajar seawal usia 9-11 tahun. Main main juga, tapi ada masanya. 😊 

.
Selamat bercuti bagi yang bercuti!

Selamat Bercuti & Selamat Hari Deepavali

Assalamualaikum.
.
Selamat pagi. Selamat bercuti bagi yang masih bercuti. 😊 Cuti Deepavali sekali ya?

.
Alhamdulillah. Syukur masih dapat menikmati udara pagi lagi.
.
Nampaknya si Habib kurang sihat. Matanya bengkak dan merah. Badannya panas. Ibu terpaksa cuti juga hari ini.
.
.
Itulah orang perempuan beranak kecil. Cutinya habis buat jaga anak sahaja. Tak boleh cuti sesuka hati. 😄😄Simpan cuti untuk anak. Hihii..
.
.
Selamat memulakan tugas & semoga dipermudah segala urusan hari ini.! Tak lupa juga selamat hari Deewali bagi anda yang menyambutnya.

.
*kontroversi tp rezeki dari Allah kan? kasteme repeat order Esp hari ini. Siapa nak? Mai order shaklee dr saya. 😊
.

#pengedarshakleesentul 0162853148

Thursday, November 5, 2015

Tip Idea Untuk Menulis

Buntu tiada idea menulis? Saya pasti kalian juga punya masalah yang sama seperti saya.
.
.
Ini enam tips jika kalian buntu nak menulis. Semoga ia bermanfaat buat kalian agar konsisten menaip entry di blog.

.
IDEA UNTUK MENULIS
=================

.
1. Tulis catatan harian, setiap hati ada ilmu baru dalam kehidupan. Tulis dan kaitkan dengan fokus blog.

.
2. Catatan pengalaman. Terbahagi kepada dua. Pengalaman bisnes atau pengalaman kerja. Banyak catatan pengalaman yang boleh diceritakan.

.
3. Buku nota. Keluarkan idea dalam buku nota. Wajib sehingga selesai 44 entri.

.
4. Kata carian 40. Ia membantu sama untuk entri seterusnya.

.
5. Blog lama. Blog lama masih ada idea yang boleh disegarkan semula, ambil dan tulis semula.

.
6. Buku dan rujukan. Ini perlu sebagai bahan bacaan berterusan.

.
Lintas langsung : Kelas Asas Blog dan Penulisan

Mendaftar jika sudah sedia. Kami mara 2000 penyertaan.

Hubungi saya jika ingin mendaftar bersama kami di Akademi Bekerja di Rumah (abdr).

Pilih antara dua kelas popular sepanjang tahun. Kelas Asas Blog Penulisan atau Kelas Asas Blog Mula Bisnes.

Tidak ada produk? Kami sedia bantu dengan produk dropship Abdr.

Hubungi saya di laman Facebook atau
Whatsapp : 0162853148

Nor Fahidayu Masran
Pengurus Online Abdr

Thursday, October 22, 2015

Bagaimana Tempelan Ais Beri Impak Positif Terhadap Kesihatan

Sedikit perkongsian ilmu utk manfaat kita bersama.

Tahukah Anda, bahawa terdapat suatu tempat di tubuh manusia,jika  ditempelkan dgn  ais pada titik tersebut selama beberapa saat, berupaya memberi impak positif terhadap kesihatan kita.

Insha-Allah, teknik ini dapat mengatasi masalah sakit kepala seperti migrain dengan segera.

Badan kita  akan terasa ringan dan bertenaga.

Melakukan terapi tersebut secara berkala dipercayai dapat mengekalkan keremajaan tubuh dan kelihatan  lebih muda.

Tempat tersebut ialahbtitik tekanan yang terletak di dasar tengkorak iaitu di atas leher, atau titik apabila leher dan kepala bersambung.

Dalam ilmu akupunktur Cina titik tersebut dikenali sebagai  Feng Fu, yang bermaksud “rumah angin”.

Menurut rawatan tradisional Cina, teknik meletakan ais pads titik Feng Fu bukan untuk mengubati penyakit tetapi
mengembalikan keseimbangan fisiologis semula jadi.Di samping itu,  memberikan stimulasi emosional yang positif dan 'meremajakan' seluruh tubuh.

Keajaiban ini akan terjadi jika kita menempelkan ais pada Titik Feng Fu. Cubalah melakukan terapi tersebut ketika badan anda terasa letih atau kepala terasa pening. Badan kita akan menjadi ringan, lebih bertenaga dan perasaan letih atau pening akan hilang.

Beberapa pengidap migrain sendiri, mengakui terapi  ini ternyata  lebih  efektif untuk mengatasi migrain dibandingkan dengan pengambilan ubat-ubatan.

Terapi  ini juga dapat  meningkat mood dan membangkitkan perasaan segar, keran teknik ini  menstimulasi pelepasan endorfin dalam aliran darah

Teknik ini  mudah sekali, hanya tempelkan ais pada titik Feng Fu selama 10 hingga 20 minit.

Pada awalnya mungkin kits akan merasa sejuk selama 30-40 saat, tetapi perlahan-lahan titik tersebut akan menjadi hangat.

Menempelkan ais pada titik Fung Fu berkhasiat untuk:

1. mengatasi sakit kepala dan migrain;
2. meringankan sakit gigi dan sakit sendi;
3. mencipta kesan relaks;
4. meningkatkan tenaga dan menghindar keletihan;
5. meningkatkan kualitu tidur;
6. memperbaiki sistem penafasan dan sistem kardiovaskular;
7. mengatasi asma;
8. mencegah sering bersin dan hidung berair;
9. mengatasi gangguan neurologi dan perubahan degeneratif pada tulang belakang;
10. membaiki sistem pencernaan;
11. menyembuhkan radang saluran usus dan meningkatkan keupayaan seksual;
12. mengatasi kegemukan dan masalah pemakananz;
13. mengatasi gangguan kelenjar tiroid;
14. membantu masalah arthritis, hipertensi dan hipotensi.
15. menghilangkan selulit;
16. mengatasi gangguan kitaran haid, kemandulan, endokrin, dan kesuburan;
17. mengatasi gangguan psiko-emosiol, stres, keletihan, insomnia.

Luar biasa sekali bukan? Sayangnya terapi dengan teknik Feng Fu ini masih asing kepada masyarakat umum.Oleh itu, sebarkanlah insha-Allah orang lain juga mendapat  manfaat. Semoga berjaya....

Wednesday, October 21, 2015

5 Tips Mudah Mula Bisnes Dropship

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Semoga dipermudahkan segala urusan dan diperluaskan rezeki yang melimpah ruah.

Ada yang nak mula bisnes online tanpa perlu stok dan modal yang besar?

Jom mula dengan bisnes dropship. Tak perlu keluar rumah atau uruskan stok. Mudah dan jana pendapatan setiap hari. Perlu rajin dan tidak putus asa sahaja. 😊

5 LANGKAH MUDAH MULA BISNES DROPSHIP.

- daftar
- blog jualan
- fanpage
- ambil komisyen
- urus pesanan pelanggan
.
.

TIDAK PERLU
- simpan stok
- cod
- urus penghantaran
.

.
Jom belajar dalam kelas online dropship buku.

Kami buka pendaftaran 
setiap hari.

Hubungi saya di Laman Facebook

Atau

Wasap ke 0162853148

Saturday, October 17, 2015

Buku Aku, Dia Dan Rezeki | Disangka Sombong

Teks : Petikan Kisah dari BUKU AKU, DIA DAN REZEKI

.
Disangka sombong.
.
.

Anak saya parkir motor di hadapan sebuah warung menjual kuih-muih. Sebelum sempat dia turun dari motor. Datang sebuah kereta mewah dari arah belakang.

Pemandunya membunyikan hon. Anak saya terpinga-pinga.

Dia buat tak peduli.

Banyak lagi kawasan lain kereta itu boleh parkir. Kenapa nak tunjuk lagak untuk parkir hadapan gerai.

Pemandu membuka tingkap kereta. Dan terus bercakap dengan anak saya.

"Dik, minta tolong ke depan sikit boleh ? saya nak parkir depan gerai, nak ambil barang." mohon si pemandu.

Dengan berat hati, anak saya menganjakkan sedikit motornya ke hadapan.

Kereta itu di parkir betul-betul di hadapan gerai.

Pemandunya keluar.

Kakinya sebelah sahaja. Dan dia menggunakan tongkat.

Sebaik tiba depan warung. Pemandu itu memohon maaf dengan anak saya.

"Maaf ya, pakcik dah menyusahkan kamu..."

Anak saya terdiam tak bercakap.

Sambil melihat kuih-muih yang dijual. Akhirnya pemandu itu telah memborong kesemua kuih-muih dan nasi lemak serta mee yang dijual.

"Pejabat saya nak buat jamuan tergempar." ujarnya sambil tertawa kecil.

"Tolong bungkus dan tolong masukkan ke dalam kereta saya, dan bagi tahu berapa harga kesemuanya."

Hampir 10 minit menunggu, akhirnya kesemua jualan dibungkus. Dan anak saya antara yang turut sama membantu.

Usai tugasan. Pemandu itu memanggil anak saya ke keretanya.

Diserahkan wang sebanyak RM150.

"Cakap pada makcik tu, bakinya keep the change, saya halalkan."

Anak saya terus mengangguk.

Dan kereta itu terus beredar dari situ.

Sewaktu anak saya menyerahkan wang kepada wanita pemilik warung itu.

"Hei, ini banyak ni ... semuanya tak sampai RM100!"

"Entahlah makcik, pakcik tu dah cakap keep the change dan dia dah halalkan semuanya."

Sebelum beredar. Anak saya menghulurkan RM2 kerana membeli kuih.

"Dah, dah, harga kuih kamu pun orang tu dah bayarkan tadi, dia dah cakap pada makcik tadi ..."

Anak saya tersenyum lega.

"Eh, kamu pernah nampak ke orang lelaki tadi, makcik tak pernah nampak dia sebelum ni ... orang sini kah?"

Anak saya hanya menggeleng kepala.

.
.
[Bekerja itu jihad. Manusia bagi gaji lambat, Allah bagi pahala cepat].
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Berhajat untuk memiliki buku AKU DIA & REZEKI

Boleh hubungi saya untuk tempahan belian 0162853148

#Tba #tbaniaga #tbaniaga3 Tuan Zuan

#dropshipbukuilmiah #akademibekerjadirumah #surijanaduitsecaraonline
#bukuakudiadanrezeki

Tuesday, October 13, 2015

Selamat Tahun Baru Hijrah

Alhamdulillah. Selamat menyambut tahun baru hijrah pada hari ini.

Semoga hidup kita lebih baik pada hari ini dan hari-hari esok.

Semoga segala amalan kita di terima oleh-NYA.

Semoga dibukakan rezeki yang lebih luas dan banyak lagi untuk kita. Rezeki yang berkah agar dapat membantu lebih ramai lagi muslim sekeliling kita.

Semoga diberikan kejayaan dan kekayaan dunia dan akhirat nanti.

Mari sama-sama kita baca doa akhir tahun dan awal tahun ini.

Hikmahnya Sakit Buat Kita

Teks : Nor Fahidayu Masran

Assalaamu'alaikum dan selamat pagi. Selamat memulakan tugas harian dengan baik. Insya-Allah, semoga Allah permudahkan segalanya dan diberikan rezeki yang banyak lagi berkah.
.
Mungkin ada dikalangan kita waktu ini sedang sakit. Lebih-lebih lagi, cuaca sedikit panas dan berjerebu. Jagalah kesihatan kita, minum air yang banyak, ambil supplemen untuk tingkatkan antibodi melawan penyakit serta kurangkan aktiviti luar jika tidak penting.

Jom baca sedikit perkongsian tentang hikmahnya sakit. Semoga ia dapat menggembirakan hati-hati mereka yang sedang melawan penyakit ini. Insya-Allah.

Allah memberi kita sakit, sesuai dengan daya tahan hambaNya, dan banyak hikmahnya, bukti:

1) Sakit itu Zikrullah. Bukti: Mereka yang diuji dengan sakit, lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya.

2) Sakit itu Istighfar. Bukti: Kita akan mudah teringat akan dosa ketika sakit sehingga lisan mudah untuk memohon ampun.

3) Sakit itu juga Muhasabah. Orang yang sakit akan lebih banyak waktu merenung diri dalam sepi, menghitung-hitung bekal untuk kembali.

4) Sakit itu Jihad. Orang yang sakit tidak boleh menyerah kalah, diwajibkan untuk berikhtiar demi kesembuhan.

5) Sakit itu Ilmu. Sakit akan membuat kita memeriksa dan mencari ilmu untuk tidak mudah sakit.

6) Sakit itu juga Nasihat. Yang sakit selalu suka menasihati yang sihat agar jaga diri. Yang sihat menasihati yang sakit agar bersabar.

7) Sakit itu Silaturrahim. Keluarga yang jarang datang jengok akan datang menziarahi, penuh senyum dan rindu mesra dan dapat buah tangan lagi.

8) Sakit itu gugur dosa. Anggota badan yg sakit akan mendapat penyucian.

9) Sakit itu Mustajab Doa. Imam As-Suyuthi keliling kota mencari orang yang sakit agar mendoakannya dan kita juga selalu begitu.

10) Sakit itu menyusahkan Syaitan. Diajak maksiat tak mahu dan tak mampu, malah disesalinya.

11) Sakit itu sedikit tertawa dan banyak menangis. Satu sikap keinsafan yang di sukai Rasulullah saw dan makhluk di langit.

12) Sakit meningkatkan kualiti ibadah. Rukuk sujud kita lebih khusyuk, Tasbih Istighfar lebih sangat. Tahyat juga jadi lebih lama.

13) Sakit itu memperbaiki akhlak. Kesombongan terkikis, Sifat tamak dipaksa tunduk, Peribadi akan jadi santun, lembut dan tawadhu.

14) Sakit mengingatkan kita akan Mati,
Membuatkan kita sentiasa beringat untuk menghadapinya.

Semoga perkongsian pagi ini bermunafa'at.. Ayuh Zikir, fikir, syukur & sabar...

Tuesday, September 29, 2015

Hikmah Sebuah Aduan

Sebahagian kisah dari buku "Aku, Dia dan Rezeki"

.

Pelanggan yang membatalkan pesanan di saat akhir adalah suatu yang memang mendukacitakan.

Sepanjang saya menjalankan bisnes menjual dadih. Saya pernah dikecewakan sebanyak 3 kali.

Bukan sedikit pesanan yang dibuat. Melebihi 300 bekas. Bukan sedikit modal terpaksa dikeluarkan.

Memang kecewa yang teramat sangat. Modal pun tak pulang. Rugi sudah pasti !

Satu ketika. Seorang pelanggan membuat pesanan dadih sebanyak 300 cawan.

Sehari sebelum menghantar dadih. Saya hubungi pelanggan itu namun tidak dijawab. Sms pun tidak dibalas.

Saya sudah merasa tidak senang hati kerana bayaran belum dibuat.

Hinggalah hari dimana saya perlu menghantar dadih itu. Masih tiada jawapan daripada pelanggan.

Saya sudah tidak keruan. Tidak tahu apa yang hendak dibuat.

Sesudah melaksanakan solat sunat Dhuha. Saya mengadu kepada Allah, nasib yang menimpa.

Usai solat. Saya nekad untuk sedekah sahaja dadih itu kepada sebuah madrasah tahfiz yang terletak tidak jauh dari rumah.

Saya isikan kesemua dadih ke dalam Kancil kesayangan saya.

Terus menuju ke madrasah. Dari jauh kelihatan beberapa khemah didirikan.

Sebaik tiba. Mudir yang sedang bersembang dengan ibu bapa pelajar terus menerpa saya.

"Ya Allah, saudara. Saya tengah susah hati fikir nak dapatkan juadah untuk program petang ini. Katering saat akhir maklumkan tak dapat buat. Saudara ada dadih tak untuk ganti kuih-muih?"

Saya ternganga.

Namun saya jelaskan yang saya telah berniat untuk sedekah saja dadih yang ada.

"Tak apa, niat saudara insyaAllah Allah terima, tapi saya juga telah berniat, kalau ada siapa yang boleh tolong sediakan juadah petang ini, saya niat untuk bagi hadiah, nak bagi sedekah." Ustaz menjelaskan hajatnya.

Dadih diserahkan. Dan saya mendapat bayaran yang lebih dari sepatutnya.

Selesai.

.
Petang itu, kami telah merancang untuk pergi kenduri sahabat. Setelah semuanya bersiap, kami terus bertolak.

Di pertengahan jalan. Barulah kami sedar, 2 orang anak kami yang masih kecil, hanya memakai selipar jepun.

Isteri saya naik berang. Saya tidak bercakap apa-apa. Hanya memberi tumpuan kepada pemanduan.

Sebaik tiba di rumah pengantin. Kami semua serba-salah. Kawasan jalan hendak ke rumah pengantin digenangi air. Berlopak. Walapun pihak tuan rumah telah meletakkan kayu dan batu. Namun, air tetap melimpah.

Beberapa orang tetamu yang baru hadir dan ada yang menghala untuk pulang, semuanya terpaksa membuka kasut masing-masing, bimbang tenggelam dalam air lopak dan berselut.

Dua orang anak saya terus berjalan dengan selipar jepun yang dipakai.

Sebaik menikmati juadah. Kami terus memohon diri untuk pulang. Sahabat saya meminta saya untuk tunggu sebentar.

Rupanya dia telah membungkus makanan dan lauk-pauk kenduri.

Memang banyak.

Rupanya, disebabkan hujan lebat dan banyak tempat ada majlis kenduri, maka majlis kenduri sahabat saya kurang tetamu yang hadir.

Maka, banyak lagi makanan yang berbaki.

Saya pulang dengan seribu kesyukuran. Dan segala hikmah yang diperolehi.

Kita merancang tetapi Allah merancang yang terbaik untuk hamba NYA.

#Buku Aku, Dia & Rezeki.
.

Nor Fahidayu Masran
Whatsapp 0162853148

Thursday, September 24, 2015

Salam Aidiladha Buat Semua

Alhamdulillah. Syukur masih diberikan nafas sehingga hari ini. Dapat pula sambut Hari Raya Haji. Mari kita doakan mereka yang menunaikan haji pada tahun ini diberkati dan diberikan Haji yang mabrur.

Ramai yang sedang masak-memasak bersama keluarga. Masak masakan enak di hari raya. Pada yang membantu rewang dan sembelihan korban, yang ikhlas berkorban. Seronok kalau buat ramai-ramai ya! Ajar juga anak-anak kita untuk buat kerja bersama-sama. Biar mereka tahu erti ukhwah yang terjalin.


Saya juga ingin mengambil kesempatan di sini mengucapkan Selamat bercuti dan Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha buat semua. Kepada yang pulang bercuti, balik ke kampung atau ke mana sahaja, hati-hati memandu. Semoga selamat pergi dan selamat kembali. 
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA.























Wednesday, September 23, 2015

Buku "Bersama Kesusahan Ada Kesenangan"

Buku hanya tinggal sedikit sahaja lagi naskah jilid pertama. Cetakan kedua akan dicetak selepas penambahbaikan dan selepas puan penulis selamat bersalin.

Siapa yang belum dapatkan lagi "Buku Bersama kesusahan Ada kesenangan" boleh tempah sekarang.

.

Sebuah Naskah Menyentuh Jiwa Terbitan Ustaz Fathuri “BERSAMA KESUSAHAN ADA KESENANGAN”

Sedang hangat dipasaran!!

Satu santapan rohani yang pasti akan memberi panduan . Amat sesuai untuk bacaan ilmiah di bulan Ramadhan.

.
BAGAIMANA MENGHADAPI KEKECEWAAN?

✦ Tiba-tiba Hilang Kerja
✦ Kehilangan orang tersayang
✦ Rasa “down” kerana masih di takuk lama
✦ Mengalami kejatuhan perniagaan
✦ Hilang punca pendapatan

Namun di sisi Allah, kesusahan itu berperanan demi untuk kesenangan. Sungguh! Apa jua bentuk ujian kesusahan, kesulitan, kesedihan, tekanan perasaan yang manusia lalui itu sebenarnya tidak akan kekal.

Keadaan itu pasti akan berubah. Kerana sesungguhnya janji Allah itu pasti benar bahawa "Bersama kesusahan Ada Kesenangan". Inilah yang penulis mahu kongsikan. ~Era Adlina~
.
.
"Bersama Kesusahan Ada Kesenangan" sudah masuk istana.  Bila nak masuk rumah anda pula? ☺

.
Whatsapp saya untuk tempahan
Nor Fahidayu Masran.
0162853148

Saturday, September 19, 2015

Vitamin Kanak-Kanak Bantu Naikkan Selera dan Anak Suka Makan Sayur

Baru perasan. Sejak akhir-akhir ni, Habib suka makan sayur. Kubis, bayam, lobak, sawi dan semalam kangkung.

Kelmarin masak bayam tumis air, pagi tengok dah nak basi. Ibu pun nak buang. Habib cakap, apa ibu buang ayur ni? Habib nak makan ngan nasik. Dah basi lah Habib. Nanti ibu masak lagi ya.

Semalam goreng kangkung belacan. Alhamdulillah dia makan dengan baik walau baru pertama kali mencuba.

Makan sayur nanti cepat besar, nanti kuat kata Habib. 😄😄

Wah! Ibu suka.😀

Mungkin ini salah satu usaha dari pemberian Omega untuk dia. Selalu dia akan minta bila dia rasa nak demam, batuk atau selsema. Makan macam makan 'chewing gum' jer. Kunyah-kunyah, kulitnya dikeluarkan. Good boy!

*Omega Habib dah habis. Dia minta dibelikan lagi.!

TIP DAN CARA PUJUK ANAK SUKA MAKAN SAYUR.

1. Selalu puji anak. Beritahu manfaat dan keburukan jika tak makan sayur.

Contoh :

Cara saya,

- Kalau Habib makan sayur, nanti Habib cepat besar. Habib jadi kuat. Habib pandai. Kalau tak makan sayur, macam mana nak cepat besar, nak kuat, nak pandai? Habib nak sekolah dah kan? Ok. Makan sayur ni tau. Sedap! Cuba rasa dulu.

- masa mula-mula dia tak suka tu, saya sorok sayur dalam nasi dia dan terus suapkan. Alhamdulillah, dia tak tau pun dan makan je.

- Beri supplemen untuk anak. Penting untuk tampung kekurangan nutrisi anak. Lebih-lebih lagi anak yang cerewet, tak suka sayur, tak suka buah. Jenis yang suka makan makanan rapu, lebih perlu ambil vitamin tambahan.

Cadangan Vitamin Shaklee untuk kanak-kanak.

2 vitamin pilihan terbaik untuk mereka.

1. Omega Guard - minyak ikan terbaik dan berkualiti tinggi. Bagus untuk perkembangan otak & tingkatkan imun anak. Omega juga bertindak sebagai ageb anti radang. Baik untuk anak yang ada asma, mudah batuk dan selsema. Saya memang beri anak saya Omega Guard Shaklee ini. Sebab dah nampak perubahan dia serta batuk selsema cepat sembuh.

2. MEALSHAKE - minuman multivitamin yang sedap dan enak, harum vanilla. Boleh di campur dalam susu anak atau di ambil bila-bila masa sebagai snek. InsyaAllah, dengan izin dan usaha kita. Anak tidak mudah dijangkiti penyakit dan selera makan meningkat. Jadi, anak kita tidak memilih atau cerewet masa makan. Tak percaya? Cuba dulu, baru rasa.

Hubungi saya jika nak beli vitamin untuk anak.

NOR FAHIDAYU MASRAN
WHATSAPP 0162853148
#pengedarshakleesentul
#vitaminkanakkanak

Friday, September 18, 2015

Amalan Zikir Untuk Menghadapi Masalah Hutang

Alhamdulillah. Selamat pagi. Salam Jumaat penuh barokah.

Semoga Allah lapangkan rezeki dan mudahkan urusan kita hari ini.

Amalkan zikir asma ul husna ini untuk mengatasi MASALAH HUTANG.

Sunday, September 13, 2015

Celik Emas Demi Masa Depan

Teks : Nor Fahidayu Masran
Entry : 44

Alhamdulillah. Syukur atas segala nikmat pemberian dari - NYA.

Petang ini, ingin saya kongsikan sedikit tentang kebaikkan menyimpan emas. Rasanya semua orang tahu, emas sangat bernilai ketika ini. Bilamana kemelesetan ekonomi berlaku, harga emas semakin naik, nilai matawang pula semakin merosot.

Siapa ada emas, boleh pajak jika nak guna duit. Tebus balik dan bayar wang ansuran setiap bulan. Kita dapat semula emas kita. Nampak tak? Di sini kita ada emas, ada duit.

Jika nak banding nilai Rm50.00 sekarang dengan nilai rm50.00 dahulu. Mana lebih banyak kita dapat beli barang? Jika ada emas lama, kita pajak dan kita dapat duit. Berapa pula nilai emas dahulu yang telah kita pajakkan itu? Nilai emas semakin naik bukan?

Saya ingin mengajak anda semua untuk celik emas. Simpanlah 0.5 gram atau satu gram setiap bulan. Hanya sediakan wang gaji atau untung dari perniagaan anda sebanyak Rm100.00 hingga Rm200.00 sahaja. Duit tersebut anda belikan emas. Cukup 12 bulan kita ada 6 gram (0.5gm sebulan) atau 12 gram emas jika simpan 1.gram setiap bulan. Nampak cara kita simpan emas di sini?

Bagaimana nak mula?

Anda boleh daftar jadi ahli dengan rakan niaga Power Gold. Atau boleh juga anda beli emas melalui agen- agen emas yang berdaftar. Daftar melalui saya sahaja.

Kelebihan mendaftar bersama Power Gold.

1. Dapat beli emas dengan harga upah yang murah

2. Beli emas dapat emas. Emas anda tidak di simpan atau di peram oleh syarikat.

3. Beli emas dapat emas. Setiap pembelian anda akan diberi Rm1 setiap gram.

4. Jika ada kawan nak jadi ahli di bawah rangkaian anda, anda dapat bonus. Dibayar dua kali sebulan.

5. Daftar jadi ahli biasa, percuma 1 gram emas. Jadi ahli solid gold, percuma suku dinar atau boleh juga mendaftar jadi stokis Power Gold.

Jom mulakan langkah anda hari ini.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut.

Nor Fahidayu Masran
Sms 0162853148
Lubukemasmurah.fahidayugold.com

Thursday, September 10, 2015

Oh, Sibuknya Ibu Pagi Ini!

Teks : Nor Fahidayu Masran
Entry : 43

Pagi nan indah. Suara azan berkumandang. Seusai mandi dan solat subuh, bancuhkan secawan teh untuk Al Hafiz Rashdan dan Iwan Rashdan sebelum mereka berangkat ke sekolah.
.

Si kecil Fateh sudah bangun seawal jam 6.30 pagi. Minta disusui. Dimandikan juga selepas membuang.

.
Hari ini ibu kerja jam 1.00 petang. Jadi, bolehlah ibu ke pasar. Setelah Fateh ibu tidurkan, abah mengambil alih menjaganya.   Ibu bersiap terus ke pasar membeli ayam dan sedikit sayur.

.
Pulang dari pasar, abang Habib sudah tercegat di depan pintu. Gembira hatinya ibu sudah pulang. Mungkin pada fikirannya, ibu pulang dari kerja. 😊 Ibu letakkan barang yang dibeli tadi. Mandikan Habib dahulu. Siap mandi dan dipakaikan baju, Habib minta sebotol susu. Sambil-sambil menonton televisyen, berbaring Habib sambil menyusu.

.
Terus ibu ke dapur.  Sementara Fateh belum bangun, ibu bersih-bersihkan ayam untuk di goreng. Nasi di tanak terlebih dahulu. Baju di dalam mesin dibilas bersama pelembut get clean shaklee dan dikeringkan. : D

.
Ayam yang siap di bersihkan dan di cuci, ibu goreng bersama garam kunyit. Sementara ayam di dalam kuali, sayur kangkung pula di siang.

.
Terdengar suara Fateh. Sudah bangun anak ibu. Ibu angkat Fateh dari buaian, tersenyum-senyum si jantung hati. Letak di bawah, bermain-main dia bersama abangnya.

Kembali ke dapur, lihat gorengan sudah masak. Angkat dan masukkan lebih ayam lain. Terus ibu sambung menyiang sayur kangkung. Bawang merah, bawang putih dan sedikit belacan, ditumbuk untuk dibuat rencah sayur goreng.

Siap ayam digoreng, goreng pula cili api, tomato; belacan dan bawang untuk dibuat sambal belacan.

Goreng pula sayur kangkung. Ceng ceng ceng! Seperti chef gayanya. Semua harus cepat. Ok. Siap untuk dihidang. Dapur dikemas-kemas. Di lap dengan semburan Basic h, biar kembali berkilat seperti baru. Pinggan mangkuk,  kuali di dalam sinki di cuci bwrsih dengan pencuci Dish Wash Shaklee pula. Seronok mencuci dengan buih sabun yang tak memeritkan tanganku ini. Berlama-lama pun tidak mengapa. 😊

.
Kerja-kerja memasak sudah siap seawal jam 9.30 pagi. Sebelum berehat sebentar bersama si kecil, pakaian di mesin di jemur dahulu.

.
Si suami sudah lapar. Dihidangkan nasi dan lauk yang siap dimasak tadi. Sedang abahnya makan, ibu mengambil alih menjaga Fateh. Bolehlah sekarang ibu berehat-rehat sambil menyusukan dia. 😊

.
Sedang di dalam kamar, tidak kedengaran suara Habib. Oh ya! Abah dan Habib keluar pergi memancing katanya.

.
Alhamdulillah. Tugasan pagi ini selesai dengan lancar.

.
Ayuh, sedekahkan sendi-sendi kita dengan Solat Dhuha!

Monday, September 7, 2015

Aktiviti Ibu Bila Ibu Kerja Syif Petang

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : Nor Fahidayu Masran
Entry : 42

Sudah seminggu ibu naik kerja setelah bercuti selama 6 bulan. Hari ini pula ibu kerja syif petang. Jadi, bolehlah ibu masak dahulu sebelum pergi kerja nanti. Tengok-tengok gelagat Habib dan Fateh. Abang-abang sudah ke sekolah.
.
Ibu buat sarapan nasi goreng sahaja pagi ini. Habib makan habis sepinggan, minta di tambah lagi. Dia memang seorang budak yang tahan makan pedas. Baru 4 tahun umurnya. Tahun depan Insya-Allah masuk ke pra sekolah di bawah blok.
.
Sekejap lagi ibu nak pergi ke pasar. Beli lauk untuk masak tengahari. Terpaksa bawa dua orang si kecil. Lepas ke pasar, nak ambil gambar pasport Habib pula bagi urusan pendaftaran pra sekolah nanti.
.
Semoga urusan hari ini berjalan lancar dan anak-anak tidak buat perangai yang boleh mendatangkan amarah ibu. 😄
.
Ok. Ibu nak bersiap ke pasar.

Solat Dhuha dan Kepentingannya Dalam Menarik Rezeki

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : Google
Entry : 41

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua. Semoga pagi ini, hari ini dipenuhi dengan kebahagian serta limpahan nikmat rezeki yang barokah. Semoga dipermudahkan dan dilancarkan segala urusan kita. Syukur Alhamdulillah atas segala nikmat kurniaan-NYA yang melimpah ruah. Tidak terhitung dengan jari jemari kita dan tidak terbayar nikmat-NYA dengan wang ringgit sekalipun. Allahu Akhbar!

Di dalam artikel blog hari ini, ingin saya pahatkan di sini agar ilmu ini dapat kita kongsikan dan amalkan bersama tentang kepentingan solat Dhuha dalam kehidupan seharian dan dalam menarik rezeki melimpah ruah.

BAB 31 : Hutang Dhuha

Satu ilmu yang saya baru tahu yang saya rasa terpanggil untuk berkongsi kepada anda adalah ilmu tentang solat dhuha. Seorang Ustaz dari Indonesia yang bernama Ustaz Yusuf Mansur sangat memperjuangkan dan membudayakan kelebihan dan manfaat melakukan solat dhuha dan sedekah dinegaranya.

Didalam bukunya bertajuk “ Undang saja Allah; Belajar Syukur, Belajar Yakin” beliau memperkenalkan konsep “ Hutang 2 Rakaat Dhuha”. Di dalam buku tersebut beliau membahaskan konsep bahawa kita sudah terlalu banyak berhutang dengan Allah sebenarnya. Kerana kita terlupa untuk “membayar” bayaran kerana kita memakai mata, tangan, kaki, jantung serta organ kita yang lain kepada Allah. Oleh kerana Allah tahu bahawa kita tidak akan mampu membayar semua nikmat tersebut menggunakan wang, oleh itu Dia dengan kasih sayangnya mensyaratkan bahawa solat sunat dhuha 2 rakaat sebagai bayarannya.

Seperti yang tercatat di satu hadis “ Pada setiap manusia terdapat tiga ratus empat puluh sendi. Setiap satu sendi harus disedekahi olehnya. Para sahabat bertanya, ‘ siapakah yang sanggup melakukannya wahai Rasulullah? Rasulullah bersabda, jika terdapat kotoran dimasjid, tutuplah dengan tanah ( buang dan bersihkan), dan jika ada sesuatu yang merintangi jalanan, jauhkanlah. Jika engkau tidak sanggup melakukannya maka solat dhuha dua rakaat sebagai gantinya bagimu” (HR. Imam Ahmad)

Dan menurut riwayat yang lain, “ Setiap pagi semua anggota badan masing-masing dari kalian wajib disedekahi. Setiap kali tasbih adalah sedekah. Setiap kali tahmid adalah sedekah. Setiap kali tahlil adalah sedekah. Setiap kali takbir adalah sedekah. Amar ma’ruf dan nahi mungkar adalah sedekah. Semuanya terpenuhi dengan dua rakaat solat dhuha.” ( HR. Muslim ).

Melalui hadis diatas, semakin jelas kepada kita bahawa kita sudah banyak berhutang kepada Allah selama ini rupanya. Ada diantara kita yang berumur 20, 30 malah mungkin 50 tahun, akan tetapi baru tahu akan hal ini. Kita baru tahu yang kita sedang berhutang sebenarnya. Bahkan ini baru hutang dhuha, belum lagi dikira hutang solat wajib, hutang zakat, juga hutang yang lain-lainnya. Pasti sangat banyak kiraannya.

Jika setahun kita berhutang dhuha 2 rakaat, jika dikira agak –agak berapa rakaat yang perlu kita bayar? Jika setiap tahun mengandungi 365 hari di darab dengan 2 rakaat dhuha yang ditinggalkan, jumlah hutang dhuha kita pada Allah setahun adalah 730 rakaat. Maka jika 10 tahun adalah 7300. Masha Allah. Bagaimana pula jika 20 atau 30 tahun? Sungguh banyaklah bukan?.
Persoalannya disini, adakah betul kita harus membayar hutang hutang tersebut? Jika ya, bagaimanakah cara mahu membuatnya?.

Untuk menjawab persoalan tersebut, saya ingin berkongsi apa yang diceritakan ustaz Yusuf Mansur didalam buku tersebut tentang hal ini. Seorang pekerja kerajaan telah datang bertemunya selepas beliau menyampakan satu ceramah dan pekerja tersebut menceritakan bahawa dia terkena satu musibah.

Wang tabungan yang sudah dikumpul selama setahun telah hilang kerana dicuri. Agak banyak jumlahnya. Dia sangat tertekan dengan hal tersebut dan pergi menemui Ustaz Yusuf Mansur.

Ustaz dengan pantas bertanya, “ Ada mengamalkan solat dhuha tak selama ini?” kemudian pekerja itu menjawab bahawa dia tidak atau kalau lakukan pun agak jarang sekali. Kemudian secara langsung ustaz menjawab, “ Patutlah Allah mengambil ( melalui pencuri) duit tersebut, diambil Allah wang tersebut untuk “bayar” hutang rupanya”. Begitu juga kalau berbisnes atau berniaga, setelah sekian lama berniaga, namun kita masih tak dapat membuat simpanan, itu mungkin kerana kita tidak berdhuha selama ini.

Berbalik kepada persoalan bagaimanakah kita ingin membayar hutang-hutang dhuha kita itu, adakah kita perlu bersolat sunat dhuha tanpa henti supaya hutang-hutang kita terbayar? Adakah kita perlu bersedekah supaya hutang kita itu dilunasi?. Anda rasa bagaimana? Mengikut cadangan Ustaz Yusuf Mansur didalam buku tersebut dia ada berkongsi sedikit tips dan cara bagaimana kita boleh membayar hutang- hutang Dhuha kita.

Seseorang bernama Saifullah telah menghantar satu sms kepada ustaz :

“ Ustaz, saya baru terbaca tentang hutang dhuha di program Dhuha Coffee ustaz. Saya termasuk orang yang mempunyai hutang dhuha dengan Allah. Saya kini berumur 34 tahun 2 bulan. Ertinya jika saya akil baligh umur 10 tahun, saya sudah berhutang 24 tahun. Dalam sekitar 8,760 hari itu saya berhutang 17,520 rakaat. Mungkin ini sebabnya saya merasakan hidup saya kurang diberkati. Sekarang bagaimanakah saya mahu melunasinya? Wassalam”

Antara tip ustaz yang sangat menarik dan relevan untuk diaplikasikan adalah melalui menyeru orang lain juga untuk berdhuha. Ya, ceritakan juga akan konsep hutang dhuha ini kepada sebanyak mungkin orang yang anda kenal. Dengan cara ini sahajalah hutang-hutang anda mampu dilunasi kerana setiap kali orang lain berbuat kebaikan yang mereka dapat inspirasi melalui anda, secara langsung anda akan mendapat pahala. Kebaikan dan amalan yang mereka lakukan secara langsung akan menjadi saham pahala anda juga.

Namun, pasti akan ada yang bertanya, “ Tetapi bukan semua pandai untuk menceritakan perkara- perkara sebegini kepada orang lain”. Pasti akan terdetik difikiran sesetengah antara kalian. Jika anda tidak mampu menceritakan akan tentang konsep hutang dhuha, apa kata anda mulai dengan mengajak orang berdhuha mengikut keadaan dan tahap yang anda selesa.

Jika anda ada Blog atau Facebook, cuba menggalakkan orang lain supaya berdhuha. Jika anda sebagai ketua jabatan, sediakan masa 10 minit sebelum memulakan kerja dan mengajak pekerja bawahan anda melakukan solat sunat Dhuha. Jika anda seorang pengacara Radio atau Televisyen, selitkan manfaat dan kelebihan Dhuha didalam percakapan anda. Jika anda seorang pemimpin, nasihatilah dan berikan motivasi tentang kelebihan berdhuha kepada rakyat anda. Jika anda guru atau pensyarah, sediakan waktu untuk mengajak pelajar –pelajar anda berdhuha disetiap pagi. Namun, jangan hanya menyuruh, ceritakan juga kepada mereka kelebihan melakukan solat dhuha. Supaya mereka lagi bermotivasi.

Setiap diantara anda mampu membayar hutang tersebut jika anda berterusan menyeru dan memotivasikan akan orang disekeliling anda tentang kelebihan solat sunat dhuha. Oleh kerana penulis juga merasakan bahawa diri penulis juga memnpunyai banyak hutang dhuha, maka penulis rasa penting untuk berkongsi akan konsep ini. Moga moga jika antara kalian mengamalkan juga menyebarkan kepada orang ramai, harapnya akan terlunasi juga hutang dhuha penulis.

Bab 31: Hutang Dhuha

❤️Apa yang saya belajar dari bab ini adalah tentang pentingnya Solat Dhuha dalam menarik rezeki yang banyak dan melimpah ruah selain tanda kita bersyukur atas segala nikmat pemberian-NYA

❤️Manifestasikan cara bersyukur kita kepada Allah kerana diberi kesihatan anggota badan dan nikmat lain melalui bersolat dhuha

❤️Sudah berapa banyakkah hutang dhuha kita selama kita hidup ini?

❤️Dengan berdhuha, pintu rezeki kita pasti dibuka seluasnya.
.

Jom mengajak orang semua mendirikan solat dhuha setiap hari. Semoga pesanan ini dapat kita ambil iktibar dan mengamalkan Solat Dhuha secara istiqomah. Biiznillah.

Tuesday, August 25, 2015

Ketahui 5 Simptom Ekzema dan Bagaimana Merawatnya

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : sumber google
Entry : 40


Ekzema adalah masalah kulit yang biasa dihidapi oleh bayi sejak lahir dan biasanya akan hilang sebelum si manja melangkah ke alam persekolahan. 

Terdapat beberapa jenis ekzema, seperti Dyshidrotic eczema, Eczema herpeticum, Nummular eczema, Seborrheic eczema serta Atopic eczema. Atopic eczema atau dematitis adalah sejenis ekzema yang biasa dihidapi oleh bayi dan kanak-kanak.


PENYEBAB EKZEMA

Ekzema berkait rapat dengan keturunan dan gen. Sesetangah gen akan menyebabkan kulit individu bertambah sensitif. Sistem keimunan yang terlalu aktif juga menyebabkan kelembapan terbebas dan memudahkan kuman masuk. 

Beberapa faktor pencetus ekzema pada bayi adalah :
  • pendedahan kepada bulu binatang
  • penggunaan bahan kimia pada kulit
  • pemakaian fabrik sintetik
  • panas dan berpeluh 
  • cuaca kering dan sejuk
  • tekanan perasaan dan stress
  • kulit terlalu kering

5 SIMPTOM EKZEMA

 

  1. Kulit kelihatan bertompok kemerahan dan gatal
  2. Lokasi tumpuan biasanya dibahagian muka, bahagian berlipat seperti leher, pelipat tangan, belakang lutut, telinga dan pada kulit kepala
  3. Ada juga kanak-kanak yang mengalami ekzema di bahagian lutut atau siku
  4. ekzema dan gatal akan menyebabkan kulit jadi kering, iritasi dan melecet serta berkuping. Ada kalanya kulit merekah dan boleh menyebabkan infeksi
  5. Kulit menjadi kemerah-merahan dan bersisik

 

BAGAIMANA MERAWAT EKZEMA PADA BAYI

Ekzema bukan sahaja menyebabkan kegatalan pada kulit malah ia juga akan mengganggu tidur, pergaulan dan emosi si kecil. Ekzema tidak dapat dihilangkan begitu sahaja kerana ia ada perkaitan dengan gen. Mungkin bukan satu penyelesaian, namun sebagai langkah rawatan, ubat-ubatan produk penjagaan diri dan peralihan gaya hidup perlu bagi mengawal ekzema yang dihidapi si manja.

  1. Sapu pelembab. pilih pelembap yang diperbuat daripada bahan semulajadi dan tidak mengandungi steroid.
  2.  pastikan kuku bayi anda sentiasa pendek. Ini bagi mengelakkan kulit tercalar akibat menggaru
  3. Tuam menggunakan pek ais untuk mengurangkan rasa gatal
  4. pakaikan pakaian daripada fabrik kapas dan berpotongan longgar
  5. Lindungi bahagian yang gatal dengan pakaian
  6. Legakan bahagian gatal dengan menggosok perlahan-lahan
  7. Sentiasa pastikan ruang kediaman bebas habuk. Elakkan permaidani dan binatang berbulu di dalam rumah
  8. Amalkan penyusuan susu ibu. Elakkan susu lembu, kekacang, telur makanan laut yang mungkin boleh mencetus keradangan ekzema

CADANGAN VITAMIN UNTUK RAWAT EKZEMA


Untuk tujuan melegakan kerengsaan akibat ekzema mulakan dengan penggunaan sabun organik atau dari bahan semulajadi untuk anak-anak. Kemudian boleh tingkatkan antibodi dan imun si manja.

Antara vitamin shaklee yang membantu masalah ekzema malah ada yang sudah sembuh adalah :

Omega  Guard - minyak ikan omega yang membantu melegakan keradangan ekzema dan dapat meningkatkan imun si manja anda. Sesuai untuk bayi berumur setahu. Dan ke atas. Harga Rm136 ( 90 biji) di ambil sebiji sahaja sehari bagi kanak-kanak. 

Mealshakes - minuman segera lengkap dengan vitamin dan mineral yang diperlukan untuk badan. Rasa yang enak dengan harum vanilla. Boleh di jadikan sebagai sarapan pagi atau sebagai snek. Ia membantu meningkatkan imun badan, menaikkan selera makan dan membekalkan nutrien untuk tubuh. Harga Rm 113.00 (544gm) hanya sesudu kecil sahaja sehari. 


Krim Herbal Blend : Krim sapu serbaguna berasaskan bahan semulajadi. Tidak pedih. Selamat untuk bayi. Tiada steroid atau paraben. Boleh digunakan sebagai lotion harian. Di sapu pada kulit kering bayi, sebagai pelembab atau terkena gigitan serangga. Hanya Rm27.00 (4oz) disapu pada bila-bila masa perlu. 


Dapatkan set ekzema untuk anak anda daripada saya.

Nor Fahidayu Masran
Whatsapp : 0162853148

Thursday, August 6, 2015

Manfaat dan Kepentingan Vitamin B Untuk Tubuh Yang Patut Kita Tahu

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : Nor Fahidayu Masran
Entry : 39

  

KEPENTINGAN VITAMIN B COMPLEX UNTUK TUBUH

Sebenarnya Vitamin B / B complex ini penting tau! Kalau anda perhatikan, dalam setiap set vitamin Shaklee, mesti ada B Complex. Selain ia dapat menukar makanan kepada tenaga, banyak lagi manfaat, kelebihan dan kepentingan B-Complex ini. 
Sedikit perkongsian tentang B-Complex yang penting untuk kecantikan kulit apatah lagi untuk kesihatan.
 



Manfaat Vitamin B Complex


Apakah manfaat dari vitamin B1, B6 dan B12 ?

Vitamin B1
Sumber : beras merah, kuning telur, ikan, kacang dan gandum
Manfaatnya :
  • melancarkan metabolisme
  • melancarkan peredaran darah
  • mengoptimalkan aktiviti kognitif dan fungsi otak
  • mencegah terjadinya kerosakan urat saraf
  • memulihkan gangguan saraf 

Vitamin B6
Sumber : daging, hati, ginjal, ikan, kacang dan beras tumbuk
Manfaatnya :
  • melancarkan metabolisme
  • meningkatkan kekebalan tubuh
  • menjaga keseimbangan garam-garam mineral
  • membantu sintetis RNA dan DNA

Vitamin B12
Sumber : hati, ikan, susu dan olahannya, daging, telur dan rumput laut
Manfaatnya :
  • mencegah kerosakan urat saraf
  • membantu pembentukan sel darah merah
  • melancarkan metabolisme sistem tubuh
  • mengubah karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga
 

Kekurangan vitamin B Complex boleh melemahkan sistem saraf dan mengganggu fungsi otak yang mana akan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. Kekurangannya juga boleh menyebabkan pembentukan sel abnormal dan boleh mengakibatkan anemia.


 
Selain dari itu, kekurangan vitamin B Complex juga dikaitkan dengan masalah seperti depresi dan kehilangan memori. Terdapat beberapa keadaan di mana kekurangan vitamin B Complex akan menimbulkan masalah kesihatan seperti keletihan, sesak nafas, insomnia, kurang konsentrasi dan mudah tersinggung.


 KELEBIHAN VITAMIN B KOMPLEKS


 1. Menghasilkan tenaga dan berperanan dalam membantu kemampuan          berfikir.
 2. Mengelakkan penyakit beri-beri.
 3. Merangsang pertumbuhan pada kanak-kanak.
 4. Diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku dan rambut.
 5. Penting untuk sirkulasi dan fungsi normal sistem saraf.
 6. Mencegah stress.
 7. Menguatkan antibodi tubuh.
 8. Amat penting untuk aktiviti sel genetik.
 9. Diperlukan dalam pembentukan protein asid amino.
 10. Diperlukan untuk memproses dan perbaikan sel-sel darah merah.
 11. Mencegah anemia.
  

KELEBIHAN VITAMIN B COMPLEX UNTUK KANAK-KANAK

 1. Merangsang pertumbuhan.
 2. Meningkatkan kemampuan berfikir.
 3. Memberikan tambahan tenaga.
  

KELEBIHAN VITAMIN B COMPLEX UNTUK ORANG DEWASA


1. Menambah tenaga.
2. Mengurangkan stress.
3. Melambatkan proses uban di rambut.
4. Membantu meningkatkan konsentrasi.

KELEBIHAN VITAMIN B COMPLEX UNTUK IBU MENGANDUNG

1. Amat diperlukan untuk pembentukan dan aktiviti sel genetik.
2. Mencegah anemia (tekanan darah rendah)


MANFAAT UTAMA B-COMPLEX


<3 Tukar makanan kepada tenaga
<3 melawan tekanan
<3 Membantu tumbesaran
<3 Perbaiki masalah rambut beruban dan gugur
<3 Baik untuk mata, kurangan stress pd mata, katarak & tingkatkan kualiti penglihatan
<3 Mencegah Anemia
<3 Meredakan senggugut
<3 Mencegah perlcche - kerekahan mulut, jangkitan lidah, nafas berbau
<3 Detoksifikasi dan meredahan alahan

 
Shaklee B-Complex
SHAKLEE B COMPLEX
 
Anda sudah tahu tentang kepentingan Vitamin B Complex. Jadi, mari kita telan B-complex setiap hari. Sebotol ada 120 biji, jadi ia tahan untuk 4 bulan.

Mari beli Shaklee B-Complex yang dimaksimakan dengan Asid Folik! 

Hanya Rm 53.75 sahaja.

Tidak mahal bukan? Lebih kurang 50 sen sahaja sebiji. Sangat berbaloi. Lagipun ianya lebih selamat kerana 100% semulajadi, ada ujian klinikal dan dijamin berkesan.



Untuk pesanan boleh hubungi saya 
Whatsapp | Telegram : 016-2853148
Nor Fahidayu Masran
Pengedar Shaklee Sentul dan Seluruh Malaysia

Tuesday, August 4, 2015

Tips Motivasi Buat Suri Rumah

Teks : Masayu Ahmad
Foto : Akademi Bekerja di Rumah
Entry : 38

.
Tips motivasi untuk suri rumah
========================
.
Oleh : Masayu Ahmad

• Tetapkan sasaran kerja harian, sama ada kerja rumahtangga, urusan anak-anak, urusan diri sendiri. Agihkan urusan kerja mengikut jadual kerja empat tempoh.

• Jadual kerja empat tempoh ialah agihan 6 jam untuk setiap tahap. Maksudnya ada empat tahap dalam kalender masa 24 jam sehari. Tentukan bermula bangun pagi hingga anda selesai untuk hari tersebut.( 6 jam X 4 tempoh)

• Pastikan anda membuat senarai kerja setiapnya seimbang untuk diselesaikan setiap hari.

• Agihan kerja berdasarkan keperluan segera, tidak segera, boleh ditangguh.

• Pastikan anda pandai mencuri masa rehat untuk diri sendiri.

• Jangan mudah stress melihat rumah berselerak dan anak-anak minta perhatian serentak. Tarik nafas buat senarai, atau segera buat satu persatu.

• Kadangkala apabila terlalu penat, tangguhkan dulu, rehat seketika dan kembali semula dengan rutin sibuk.

• Anda perlu tahu setakat mana kemampuan dan sasaran mahu dicapai.

• Apabila terlalu penat, berkongsi dengan suami, mintalah bantuan terutama hari minggu, mohon cuti menguruskan anak-anak. Biar suami sahaja yang uruskan.

• Antara zikir yang disarankan Rasulullah kepada salah isteri baginda yang mengadu penat menguruskan rumahtangga. Subhanallah, Allhamdulillah, Allahuakbar, ketika mahu tidur. Hilang segala kepenatan seharian dengan limpahan kasih sayang Allah.

Baca selanjutnya dalam naskah ebook "Super Wahm Super Mom".

PROMOSI SEHINGGA 31 OGOS 2015

BELI EBOOK 'Yeay! Mama Sudah Resign" pada harga Rm30 dan dapatkan BONUS mana-mana ebook pilihan anda.

Atau

Beli ebook 'yeay! Mama Sudah resign' dan ebook "10 Langkah Mudah Bina Kedai Online pada harga Rm50 dan dapat 1 Bonus ebook 101 Idea Home Base Bisnes pada harga Rm 50 sahaja.
.
.
#pengurusonlineabdr
#akademibekerjadirumah
#ebooksuperwahmsupermom
#ebookyeaymamasudahresign
.
.
Hubungi saya pengurus online abdr.
Nor Fahidayu Masran 0162853148
Email : norfahidayumasran@gmail.com

Monday, July 20, 2015

Cerita Hariraya Di Tempat Orang

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : Nor Fahidayu Masran
Entry : 36

Memasuki raya keempat. Masih belum ada gambar sekeluarga penuh. Hanya gambar kami berempat sahaja, saya, suami dan dua orang anak kecil Habib dan Fateh.

Saya masih berada di kampung suami, Gumukmas, Jember Indonesia. Kalau di sini meriahnya pada hari raya ke tujuh. Lebaran ketupat kata orang sini. Kebanyakkan akan beraya di pantai. Masa ini ramai beriadah bersama keluarga. Jika berniaga waktu raya ketujuh, untung pendapatan lebih lumayan.

Rindu nak makan ketupat rendang orang Melayu. Tak sama menu makan dan citarasa di tempat orang. Seronok lagi di negara sendiri, bila raya berkumpul bersama keluarga, bermaafan, ziarah memziarahi jiran dan saudara mara. Ada "baraan" kalau di kampung saya di Batu Pahat, Johor.

Bagaimana pula hariraya di tempat anda? Bolehlah ceritakan sedikit di sini. 😊

Friday, July 17, 2015

Salam Aidilfitri, Maaf Zahir Batin

Assalamualaikum wbt. Alhamdulillah. Kembali kepada fitrah. Semoga diberikan kesihatan yang baik dan dapat bertemu lagi Ramadhan tahun hadapan.




Ramai yang sudah berada di kampung halaman. Gembira bertemu ibu ayah dan sanak saudara di kampung.

Sudah pasti anak-anak paling seronok. Ingatkan anak-anak tentang adab bertamu dan sentiasa menjaga kesopanan dan keramahan ketika berkunjung ke rumah saudara mara.

Di kesempatan ini saya menyusun sepuluh jari mohon ampun dan maaf zahir batin kepada semua.


Selamat Hari Raya Aidilfitri. Semoga sepanjang perjalanan berhari raya dilindungi Allah selalu.

Dari kami sekeluarga.
Nor Fahidayu Masran





Thursday, July 16, 2015

Selamat Tinggal Ramadhan, Selamat Datang Syawal

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : Koleksi Peribadi
Entry : 35

Alhamdulillah. Mungkin hari ini adalah sahur terakhir, puasa terakhir kita. Semoga amal ibadah sepanjang Ramadhan ini diterima oleh-NYA dan bukan Ramadhan terakhir kita.
.
Semoga diberikan rezeki dan kesihatan yang baik untuk bertemu lagi ramadhan akan datang.
.
Saya kini berada di Gumuk Mas, Jember, Indonesia. Jam menujukkan pukul 3.06 pagi. Kami sudah selesai sahur di sini. Di Malaysia mungkin masih lena lagi, berbelanja untuk persiapan raya atau ada yang mengambil kesempatan malam Ramadhan akhir ini dengan berQiam. Pasti rindu Ramadhan datang lagi.
.

Jalan-jalan di Kuala Lumpur pasti makin lengang dan lebuhraya utama dipenuhi kenderaan yang ingin pulang ke kampung. Berhati-hati di jalan raya. Pastikan rumah di kunci dengan baik. Minta jiran yang tinggal untuk lihat-lihat rumah kita.
.
.
Selamat bercuti semua dan selamat menyambut Aidilfitri. Maaf Zahir Batin.

Monday, July 13, 2015

Apakah Penyusuan Eksklusif?

Teks : Nor Fahidayu Masran.

entry : 33




.
Salam Ramadhan yang ke 26. Ibu- ibu masih bertahan berpuasa sambil menyusukan anak? Alhamdulillah atas kekuatan yang diberikan Allah..

Penyusuan bayi secara eksklusif bermaksud di mana bayi hanya menyusu susu ibu sahaja tanpa makanan atau minuman lain selama enam bulan pertama. Penyusuan eksklusif ini sangat penting bagi memastikan kesejahteraan ibu dan bayi secara mental dan fizikal

 Si manja hanya akan bersedia untuk menerima makanan selain susu ibu pada usia enam bulan ke atas..Sebarang makanan yang masuk ke pencernaannya hanya akan mengganggu proses tumbesaran dan proses penghasilan susu ibu secara semulajadi.























Tuesday, July 7, 2015

Mendidik Anak Adab Bertamu di Aidilfitri

Teks : Nor Fahidayu Masran
Foto : Koleksi peribadi

Entry : 32


Tak lama lagi Aidilfitri bakal tiba. Anak-anaklah yang paling gembira. Ibu ayah bawa pulang ke kampung menziarah saudara mara dan rakan taulan. Kadang-kadang kita risau anak buat perangai di rumah orang.

Didiklah anak dengan adab bertamu menurut ajaran Islam dan budaya ketimuran. Kongsikan adab-adab bertamu di Aidilfitri ketika di dalam kereta kemudian terus dipraktikkan setelah tiba di rumah yang hendak di ziarahi.

Antara adab-adab bertamu yang sesuai adalah :

  • Ucapkan salam sebelum masuk rumah
  • Bersalaman dengan tuan rumah dan bertanya khabar
  • Menjamah makanan setelah dijemput oleh tuan ruma
  • Ambil makanan sekadarnya supaya tiada pembaziran berlaku
  • Duduk di ruang tamu tanpa berkeliaran jika tiada izin tuan rumah
  • Tidak membuka sampul duit raya di hadapan tuan rumah



 Dedahkan juga anak-anak dengan kepentingan menyambut tetamu bersesuaian dengan hadis Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan tetamu." (HR.Bukhari)

  • Bermuka manis apabila menerima tetamu
  • Menjemput tetamu duduk dan menjamu selera
  • Bersalaman dengan semua tetamu 
  • Bantu untuk melayani  tetamu yang sebaya dengan mereka
  • Menghantar tetamu yang ingin pulang hingga ke muka pintu 

Belajar Memberi.  Didik rasa sifat syukur dikalangan anak-anak. Terbayang kegembiraan bila anak-anak menerima sampul duit raya dari saudara-mara mahupun jiran tetangga. Rancang dan berbincang dengan anak bagaimana mereka boleh berkongsi sebahagian duit raya mereka kepada orang yang lebih memerlukan. Ajarkan dan terapkan mereka dengan keinginan membantu dan keikhlasan dalam memberi. 


Pendedahan awal kepada kemahiran beradab dan berakhlak untuk kanak-kanak pastinya akan menjadikan lebaran tahun ini lebih bermakna. Selamat Mencuba!